uw

juridisch advies 



30 april 2019. Het was natuurlijk te verwachten. In vervolg op mijn laatste bericht aangaande de bescherming van – onder meer - geuren, bleek nu de bescherming van smaak het onderwerp van een procedure bij het Europees Hof van Justitie. Net als in het eerdere parfum-arrest ging het om een Nederlands conflict en wel de vraag of Heksenkaas beschermd kan worden tegen na-aperij. Uiteraard speelden diverse vragen een rol om te bepalen of er sprake is van een auteursrechtelijk ‘werk’: is smaak wel objectief en nauwkeurig bepaalbaar (smaak kan immers verschillen), of geldt dat bezwaar ook bij een muziekstuk? Is er een receptuur die bescherming verdient (maar een andere receptuur kan mogelijk tot dezelfde uitkomst leiden)? Kort en goed stokte de discussie reeds hier en besloot het Hof dat smaak te lastig te beschrijven en dus te onderscheiden is. Smaak- en reukzin leggen het wat dat betreft af tegen onze visuele en auditieve zintuigen. Hoewel genoeg vragen resteren, biedt de uitspraak duidelijkheid en met name rechtszekerheid, althans: wat de bescherming van smaak betreft…


10 september 2018. Binnenkort is het mogelijk een geur of klank als merk te deponeren. In de nieuwe regelgeving is het namelijk niet langer vereist een merk grafisch weer te geven, maar kan dat ook op andere, technologische, wijze. De DJ die zijn sound niet met een notenbalk wist te beschrijven, kan voortaan een mp3 bestand insturen. Een parfum kan met een geurmonster worden vastgelegd, hoewel de vraag is hoe lang dat blijft 'geuren'. Daarnaast zijn er beeldmerken, woordmerken, vormmerken. Uiteraard blijft de belangrijkste vraag of een merk onderscheidend genoeg is om bescherming te krijgen: bijvoorbeeld voor een woordmerk is een simpele beschrijving - 'vlotte schoenen' - niet voldoende. Geografische aanduidingen halen het evenmin. Apple kan wel voor de categorie computers, niet voor fruit. En een kleur kan ook merkbescherming krijgen, denk aan het typische blauw van KLM...


6 juni 2018. Een niet verwachte ontwikkeling vanuit de nieuwe privacyregels, met impact op werknemers: Continental, de bandenmaker uit Duitsland, verbiedt het personeel (235.000 man sterk!) nog langer gebruik te maken van WhatsApp omdat Facebook via WhatsApp toegang heeft tot persoonlijke gegevens van derden. Je zou denken dat is toch het 'probleem' van de drager van de telefoon maar Continental heeft goed gezien dat de Europese privacy verordening bedrijven die (indirect, want van werknemer tot werknemer) WhatsApp gebruiken, eveneens aangesproken kunnen worden op schending van de privacy regels. Ondertussen baalt de werknemer die WhatsApp (vooral) privé gebruikt. De vraag is natuurlijk of andere bedrijven en organisaties dit voorbeeld zullen navolgen..


3 mei 2018. Al klaar voor de nieuwe privacywetgeving? De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geldt met ingang van 25 mei a.s. Voor sommige bedrijven heeft dat grotere consequenties dan voor andere, maar bottomline zal iedere organisatie die persoonsgegevens bewaart - al is het maar een naam en een mailadres - aan moeten geven welke gegevens worden bewaard, hoe met die gegevens wordt omgegaan en hoe de gegevens worden beschermd. Vragen? Laat het weten.

8 april 2018. Recent is een mooi overzichtswerk van de ontwikkelingen in het sportrecht verschenen. Capita sportrecht is uitgebracht onder redactie van Steven Jellinghaus en Guido Hahn en bevat belangrijke onderwerpen van het nationale en internationale sportrecht, door diverse experts geschreven.